Monday, August 16, 2010

Tempatkan Bilikku di Neraka

"Pada suatu hari, seorang gadis yang terpengaruh dengan cara hidupmasyarakat Barat menaiki sebuah bas mini untuk menuju ke destinasi diwilayah Iskandariah. Malangnya walaupun tinggal di bumi yang terkenaldengan tradisi keislaman, pakaian gadis tersebut sangat menjolokmata.Bajunya agak nipis dan seksi hampir terlihat segala yang patutdisembunyikan bagi seorang perempuan daripada pandangan lelaki ajnabiatau mahramnya.
Gadis itu dalam lingkungan 20 tahun. Di dalam bas itu, ada seorang tua yang dipenuhi uban menegurnya:"Wahai pemudi! Alangkah baiknya jika kamuberpakaian yang baik, yang sesuai dengan ketimuran dan adat serta agamaIslam kamu, itu lebih baik daripada kamu berpakaian begini yangpastinya menjadi mangsa pandangan liar kaum lelaki.... " nasihat orang tua itu.
Namun, nasihat yang sangat bertetapan dengan tuntutan agama itu dijawab oleh gadis itu dengan jawapan yang mengejek: "Siapalahkamu hai orang tua? Apakah di tangan kamu ada anak kunci syurga? Atauadakah kamu memiliki sejenis kuasa yang menentukan aku bakal berada disyurga atau neraka?"Setelah menghamburkan kata-kata yang sangat menghiris perasaan orangtua itu, gadis itu tertawa mengejek panjang. Tidak cukup setakat itu,si gadis lantas cuba memberikan telefon bimbitnya kepada orang tua tadisambil melafazkan kata-kata yang lebih dahsyat."Ambil handphone ku ini dan hubungilah Allah serta tolong tempahkan sebuah bilik di neraka jahannam untukku," katanyalagi lantas ketawa berdekah-dekah tanpa mengetahui bahawasanya diasedang mempertikaikan hukum Allah dengan begitu biadab.
Orang tua tersebut sangat terkejut mendengar jawapan daripada sigadis manis. Sayang sekali, wajahnya yang ayu tidak sama denganperilakunya yang buruk. Penumpang-penumpang yang lain turut terdiammalah ada yang menggelengkan kepala kebingungan. Semua yang di dalambas tidak menghiraukan gadis muda yang tidak menghormati hukum-hakamagama itu dan mereka tidak mahu menasihatinya kerana khuatir dia akanakan menghina agama dengan lebih teruk lagi.
Sepuluh minit kemudian bas pun tiba di perhentian. Gadis seksibermulut celupar tersebut di dapati tertidur di muka pintu bas. Puaspemandu bas termasuk para penumpang yang lain mengejutkannya tapi gadistersebut tidak sedarkan diri. Tiba tiba orang tua tadi memeriksa nadisi gadis. Sedetik kemudian dia menggeleng-gelengkan kepalanya. Gadisitu telah kembali menemui Tuhannya dalam keadaan yang tidak disangka.Para penumpang menjadi cemas dengan berita yang menggemparkan itu.Dalam suasana kelam kabut itu, tiba tiba tubuh gadis itu terjatuh kepinggir jalan. Orang ramai segera berkejar untuk menyelamatkan jenazahtersebut. Tapi sekali lagi mereka terkejut. Sesuatu yang aneh menimpajenazah yang terbujur kaku di jalan raya. Mayatnya menjadi hitamseolah-olah dibakar api. Dua tiga orang yang cuba mengangkat mayattersebut juga kehairanan kerana tangan mereka terasa panas dan hampirmelecur sebaik saja menyentuh tubuh si mayat.Akhirnya mereka memanggil pihak keselamatan menguruskan mayat itu.
Begitulah kisah ngeri lagi menyayat hati yang menimpa gadis malangtersebut. Apakah hasratnya menempah sebuah bilik di neraka dimakbulkanAllah? Na'uzubillah, sesungguhnya Allah itu Maha Berkuasa di atassegala sesuatu. Sangat baik kita jadikan iktibar dan pelajaran dengankisah benar ini sebagai Muslim sejati. Jangan sesekali kitamempertikaikan hukum Allah mahupun sunnah RasulNya s.a.w. denganmempersendakan atau mengejek.Kata kata seperti ajaran Islam tidak sesuai lagi dengan arus kemodenandunia hari ini atau sembahyang tidak akan buat kita jadi kaya danseumpamanya adalah kata-kata yang sangat biadab dan menghina Allah,pencipta seluruh alam.
Ingatlah teman, kita boleh melupakan kematian, tetapi kematian tetapakan terjadi kepada kita. Hanya masanya saja yang akan menentukan bilakita akan kembali ke alam barzakh.Janganlah menjadi orang yang bodoh, siapakah orang yang bodoh itu?Mereka itulah orang yang ingin melawan Tuhan Rabbul 'alamin. Apabilaanda enggan melaksanakan suruhan Tuhan bererti anda ingin melawanarahan Tuhan.
Sewaktu di sekolah anda tertakluk dengan undang-undang sekolah, dalampekerjaan anda tertakluk dengan undang-undang yang dilakar oleh majikananda, di dalam negeri anda tertakluk di bawah undang-undang negaraanda. Begitu taksub sekali anda terhadap undang-undang itu sehinggaterlalu prihatin takut kalau melanggar undang-undangi tersebut .Apabila anda berpijak di bumi ini, anda juga tertakluk denganundang-undang yang telah di gubal oleh yang pemilik yang menjadikanbumi ini.
Setiap Sultan ada taman larangannya, begitu juga Allah s.w.t. tamanlaranganNya adalah perkara-perkara yang telah diharamkan bagihamba-hambaNya di muka bumi ini.Sama samalah kita memohon agar Allah sentiasa memberi kita petunjuk diatas jalan yang benar dan agar Dia memberikan kekuatan agar kitasentiasa dapat menjaga lidah kita, amin.

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...